torsdag 5 april 2012

Så här målar jag med Distress Markers

Först målar jag ett tjockt streck nära kanten av
fältet jag vill färglägga med en Distress Marker.
Färgen jag använder som hudfärg heter "Tattered Rose".

Sen tar jag snabbt, innan färgen torkar in, en vanlig pensel
och "suddar ut" färgen mot mitten av fältet som ska målas.
Jag suddar såpass mycket så det inte blir något skarpt streck.
Penselspetsen har jag doppat i vatten, och sedan strukit av
mot ett kaffefilter så den inte är för våt.

Att sudda på det här sättet fungerar INTE för mig om
penseln är för våt, då färgen flyter ut och pappret protesterar
genom att bli lite "ruggat". Är det för vått så fungerar
det inte att måla med Distress Marker. Jag rekommenderar
därför en vanlig pensel och INTE en vattenpensel.

För att fylla hela ansiktet med färg, så målar jag ett
tjockt streck även i andra kanten på fältet.

För att få lite mer skuggeffekt, så fyller jag på med Distress Marker
i kanterna och på kinderna, under förutsättning att det inte använts för
mycket vatten. Men detta lager skuggar jag inte ut lika mycket mot mitten
eftersom jag vill ha effekten att det är mörkare ut mot kanterna.

Även dessa strecken "suddas ut" med hjälp av penseln, som vattnet
är avstruket från. Gör på samma sätt med händerna, på med Distress
Marker i kanten, och sen sudda ut mot resten av fältet med pensel.
Fyll eventuellt på med lite mer färg i kanten om du vill ha mer
skugga. Du känner själv hur mörk skugga du vill ha.

I håret har jag dragit streck med en Distress Marker.
Jag har lagt strecken lite oregelbundet, och tanken är att den här
färgen ska bli en grund för en mörkare av två nyanser.
Färgen heter "Antique Linen".

Med penseln har jag sedan på samma sätt som med huden,
suddat ut färgen till den omålade ytan av håret, så det blir
en ljusare nyans där.

Här har jag fyllt i med penselstreck av färgen "Walnut Stain", men
från refillflaskans färg. Jag tycker att Distress Marker-färgen "Walnut Stain"
har en liten grön ton i sig, och därför föredrar jag att använda refillflaskan
när det gäller just den färgen.
Den mörkare hårfärgen suddar jag ut mot den lite ljusare ytan.
För att få ännu mer "slingtoning" på håret så kan man med fördel
lägga i lite fler ännu mörkare slingor här och var, gärna i "underhåret".

Ärmarna har jag målat streck i kanterna på med Distress
Marker "Pumice Stone".

Här ser ni hur jag har suddat ut färgen på ärmarna mot mitten av ytan.
Beroende på hur ljus eller mörk man vill ha ytan, desto mer färg lägger
man, men var noga med att bara lägga i kanterna, annars försvinner
gärna "skuggeffekten".

Just den här klänningen vill jag ha ganska "vit", och då tycker jag att
just "Pumice Stone" är en bra färg att skugga med.
Självklart är det en smaksak, en del skuggar med en beige nyans
och en del vill ha det vita fältet ännu mer vitt.

Här har jag lagt i färg i kjolen. Ni ser att det är ganska lite färg,
det är för att annars blir hela klänningen mer grå än vit, eftersom jag
suddar färgen så det inte ska bli några kanter alls kvar.
Det sista in mot mitten suddar jag endast med lite lite vatten, för
att tona ihop strecken med det som ska vara vitt.

Skuggor ligger under boken, under ärmarna, och i klänningsvecken.

Halsbandet och bibeln har jag målat med Distress refill "Walnut Stain".
Bladen i bibeln har jag haft lite lite Distress Marker "Antique Linen" på och suddat.

Löven i håret har jag målat med en prick av Distress Marker "Peeled Paint",
och sedan suddat ut med pensel på samma sätt som resten av färgerna.


Kramar Milo

1 kommentar:

  1. Hej Jag tackar för en bra beskrivning på hur man målar. Ha en bra dag.
    mvh Annemarie

    SvaraRadera